Mina abandonada



Mina abandonada del Pico del Lago.

Mener de cuprita (Cu2O) a la Serralada Cantàbrica.
Puerto de las Señales, Palencia.

Em fascinen les mines abandonades i les de muntanya encara més.
Aquesta estava barrada per una ensulsiada a una cinquantena de metres de la boca.
Pels munts de pedruscall de l'exterior encara vaig espigolar alguns fragments de cuprita.
La cuprita és roja i semi-metàl·lica i els cristalls tenen una lluïssor adamantina.


Minaire (os, cuprita i massilla acrílica), 2004

19 comentaris:

sanset i utnoa ha dit...

Si t'agraden les mines abandonades et recomano les de Bellmunt del Priorat (sobretot l'anomenada "mina Règia") i del Molar ("mina Mineralogia", entre d'altres). Val molt la pena visitar-les, no només pel pou, sinó perquè conserven les construccions en superfície i, fins i tot, el castellet.

*Sànset*

en Girbén ha dit...

Sanset, mira si m'agraden les mines que si passes per aquí:
http://empriu.blogspot.com/2008/09/148-la-mina-rgia.html
veuràs com ja conec les mines del Priorat. Tenen la pega de què és impossible entrar als seus pous clausurats.

Galderich ha dit...

La fotografia de la mina sensacional... la del minaire és massa kitsch fins i tot per a mi!

en Girbén ha dit...

Vagi l'una per l'altra, Galderich.
També et diré que d'aquesta petita sèrie de 7 peces, on els ossos dibuixaven el buit de les galeries de coves -i aquí mines-, no en vaig vendre ni una. Ara estan en mans estranyes i fa un grapat d'anys que no les veig. Però: kitsch??? Si són precioses...

Clidice ha dit...

tens raó Girbén, és molt xula la peça :) jo amb les mines vull i me'n dolc, perquè prou que hi entraria a furonejar, però la claustrofòbia m'amarga l'existència :( Millor si entres tu i ens ho expliques :)

Galderich ha dit...

Girbén,
M'estàs dient que aquest minaire l'has fet tu...?
Es que tots tenim el nostre vessant kitsch que se'ns escapa...

sanset i utnoa ha dit...

He llegit el text que has enllaçat. M'ha agradat com ho havies escrit i ja veig que coneixes la zona.
Home, és cert que només es pot accedir a la primera planta de la mina Eugènia, a la "galeria dels vells"(i durant la visita guiada).
Ara, si ets força "forassenyat" pots buscar els "respiraderos" d'alguna mina. No t'ho aconsello però. Pel què sé, la Règia i la Règia antiga estan inundades de tercera planta en avall i els accessos estan en molt mal estat degut als reaprofitaments que van fer just abans de l'abandó dels treballs miners a la zona (1972, més o menys).

Si t'agrada el tema sobre aquestes contrades, hi ha un llibre sobre la conca minera de Bellmunt del Priorat de J. Abella que és bastant descriptiu, que potser t'ajudaria a trobar més boques de mina.

Salut!

*Sànset*

en Girbén ha dit...

Cldi, responent al teu interès demà tindràs més mines.

en Girbén ha dit...

Galderich, es una excepció que en aquest bloc aparegui res que no sigui obra meva. I et diré que aquesta sèrie va passar per una joieria de València/Rambla Catalunya que fa poc ha tancat.

en Girbén ha dit...

Veig, Sanset, que no t'he d'explicar res de la mineria del Priorat. Si trobo el llibre me'l llegiré amb interès. Gràcies.

jaume ll ha dit...

Sí, és veritat, les mines tenen un encant i un misteri especials. Semblen camins per accedir a realitats diferents de les que estem acostumats: a les entranyes ocultes de la Terra, al passat o, fins i tot, a l'infern... Sobretot si estan abandonades. No m'estranya que et fascinin.
I, per cert, com va la feina?

en Girbén ha dit...

Tu, Jaume, tens propera una bona mostra de mineria de muntanya, d'alta muntanya. Fascina sobretot, no la promesa de trobar un tresor, sinó el testimoni d'una feina tan dura com aquella.
L'altra feina, la meva, avança: ja pràcticament està llest el guió. He deixat que el personatge em guiés i ha acabat sent més nòmada que salvatge. Ah! i un parell de capítols són pirinencs.

jaume ll ha dit...

Sí, tens raó, tinc gairebé un univers miner a la meva disposició, però només en conec les manifestacions externes, que ja són prou espectaculars: edificacions, camins tallats a la roca, vagonetes penjant dels abismes, torres de telefèric..., en efecte, com tu dius, testimonis de grans patiments. A l'interior de les galeries no m'he atrevit a endinsar-m'hi.
Ara recordo que hi ha unes mines de foradades enmig d'una paret de roca que em sembla que t'agradarien. Ben bé al mig de la Pica Palomèra. O potser ja les coneixes.
Celebro que la feina avanci i, si no et fa res, avisa quan surti a la llum.

LEBLANSKY ha dit...

Les teues foto cada cop són més espectaculars. Fa gana d'entrar a la mina aquesta, i això que l'única experiència que en qüestió de mines tinc és amb la de l'alemany perdut.

en Girbén ha dit...

Ai, Leb, amb quines em vens!!!
No tinc apamat tot el Blueberry (això seria un gesta) però el cicle de l'Or de la Sierra és fabulós. Poques vegades s'ha aconseguit dibuixant dreçar un espai mític tan consistent com els Montes de la Superstición; i gran, gran Macclure!
Ara escolto de fons la hipnòtica música la pàgina Blueberry oficial:
http://www.blueberry-lesite.com

LEBLANSKY ha dit...

Girbén, ja veig que no t'he pogut enxampar amb el burd parany que t'havia preparat. No comptava amb els teus coneixements tebeístics. Ets gran!

en Girbén ha dit...

Sí que sóc gran, Leb, ara en faré 51.

LEBLANSKY ha dit...

Jo et guanyo, Girbén: 52 (finalment, una cosa en la que et supero!)

en Girbén ha dit...

Veus, Leb, això és objectiu. De resta sols puc que pensar com, sense mentir, a la xarxa podem donar una imatge falsejada. Perquè mira que en tinc de pegues...