D'una bentrobada Introducció a la Música

Avui he anat al provisional mercat del Guinardó a comprar una lliura de llegum cuit i a deixar una dotzena de volums, desestimats durant la tria del dissabte, al taulell dels llibres. Com que el pacte és que per cada llibre que hi deposites te'n pots endur un altre, m'he entretingut a repassar els lloms de la taula. Com era d'esperar no hi faltava ni un Odessa ni un Viven ni un recull de les gracietes del Buenafuente, també cal ressenyar la presencia triplicada del Diario de Bridget Jones, mostra clara de la seva vàlua literària. Al final m'he decantat per una Regenta del 1975, enquadernada amb la fermesa normativa del Círculo. Camí de casa he pensat en els llibres embolcallats d'història que vaig retrobar tot fent dissabte a la nostra biblioteca. No dic de llibres d'història sinó de llibres que atresoren un potent relat al darrera; i pocs de millors que la mostra d'avui.

No dissimularé la meva estima per les valls orientals de la Serra de Collserola; un humil destí excursionista al que accedeixo fàcilment des de la parada del bus de la Maruja (la floristeria del Passeig Maragall que reclama un estudi del seu digne posicionament enfront la dictadura: a quants indefensos no protegiren i amagaren!). Aquí és on vaig agafar, ara deu fer-ne 8 anys, el 45 fins el seu final més amunt d'Horta; un final que és sempre principi d'innombrables caminades. 
Aquell dia vaig seguir el caminal del remot barri del Notari i flanquejar el camp de futbol de la Font del Gos, per continuar pels ressalts del caminoi del vessant esquerra del Torrent de Fontanills. Vaig deixar enrere la Font de la Senyora -avui trinxada pels senglars-, sense aturar-me a enraonar amb l'emboscat que viu i ocupa la boca de la mina, per seguir amunt cap a les magnífiques runes de Can Massó. (Collons amb la maldat del despotisme pretesament il·lustrat que ens governa! De cap de les maneres puc arribar a entendre les raons de l'anorreament total de Can Massó. Per què, fent ús dels nostres quartos, els del Parc s'afanyaren a destruir un patrimoni arquitectònic modernista que a tots ens pertanyia?)  Aquell dia, des dels peus de la torratxa de Can Massó vaig seguir amunt fins endinsar-me a l'únic i excepcional clap de castanyers de tota Collserola.  Aquí, als peus d'un d'aquests arbres que ara llangueixen ara rebroten,  va ser on vaig trobar el volum  INTRODUCCIÓN A LA MÚSICA de l'Ottó Károlyi, enquadernat amb la fermesa normativa del Círculo

Com va poder acabar aquesta majúscula recepta del canon musical europeu als peus d'un dels escassíssims castanyers de Collserola? De quina enorme fallida personal no ens parla aquest abandonament a la sort més esquiva? M'aturo i penso en algú que, per les circumstàncies que sigui, diu prou, prou d'aquesta música i de tot!







La música es al mismo tiempo un arte y una ciencia, por lo cual debe ser apreciada emocionalmente y comprendida intelectualmente. Como ocurre con cualquier arte y con cualquier ciencia, no existen límites a su perfeccionamiento ni a su comprensión. El  aficionado que gusta de escuchar música pero no entiende su lenguaje es comparable al turista que en sus viajes disfruta del paisaje, de los gestos de los indígenas y del sonido de sus voces, pero sin entender una palabra de lo que dicen. Siente, pero no comprende.



Amb aquesta fermesa s'inicia el text trobat als peus d'un dels rars castanyers de Collserola. Quan la meva primera lectura d'aquests rengles tenia a l'horitzó les xemeneies de la tèrmica i, rere seu, el nostre mar. Sentia fort sense encara comprendre res. Moment màxim!

2 comentaris:

Galderich ha dit...

Un darrer text encertat per a un llibre rar per la seva troballa com rar ha estat aquest bloc i els seus textos il·luminadors.

Que la música i les muntanyes farcides de castanyers et portin on desitgis però no gaire lluny dels qui ja anyorem el gest i la paraula.

en Girbén ha dit...

Veus, Galde, que amples estem en aquest espai de comentaris. Et fa res seure al brancal i xerrar de com, d'una manera immediata, les novetats sepulten les bones paraules anteriors.